Fröken Eriksson.

Du är på rätt väg

Musiken pulserar i mina öron där jag sitter i trappan upp till våning två på det fullsatta tåget. 

Jag har en lätt känsla i kroppen och har dragit upp benen mot mig. 

Studerar de runt mig. Tror jag. 

Vid Arlanda kliver en man på. Kort, självsäker attityd, brunbränd, en keps som ser ut att vara en del av hans huvud och jeans så tighta att jag funderade hur han kunde få in fötterna när det var så snävt vid vristen. 

Han fick inte heller plats, så han stod en bit ifrån mig. Eftersom han inte såg på mig vandrade min blick mellan fönstret och hans ansikte. Han var trött och blundade mest. 

Vem är det där? 

Vid Stockholm central klev människor av. Jag stod stilla och lät dem passera. 

Han med snäva byxor och attityd stod kvar. Jag blev full i skratt över att alla rörde sig ut förutom han och jag. 

Vi vände oss om och gick in i tåget.

Han tryckte upp sin väska utan att lyckas få den på plats. Flyttade på den. Suckade. Sedan landade han mittemot mig. På andra sidan bordet. Som om jag redan inlett vårat samtal öppnade han upp mot mig. Redan godkänd. 

Jag vet inte hur det gick till men jag fick som jag ville. Fråga. 

Jag frågade var han kom ifrån. Var gatuhunden han haft med sig på flyget var nu. Vad han jobbade med i Grekland. Vart han ska nu? En son. Här i Sverige. 

Vad jobbade du med förut? Cage Vadå!? 

Cage fight....okej... Navy seals. Mhmm. 

 

Sedan talade vi om att studera människor. Utan att jag upplevt att han sett på mig så kunde han redovisa hur jag rört mig, reagerat på musiken. Allt. De runt oss. 

 

Bakgrund. Framtid. Trött. Tid. Jag sa jag vill fråga mer. Fråga på du svarade han. 

Sedan lutade han sig fram över bordet och sa. Du ska lägga fokus på dig själv. Inåt. Sedan kan du läsa om en människa vill dig gott eller ont. 

 

När vi klev av skrattade vi båda och kramades ajö. 

 

Pang bara. Kommer endel in i livet för att bekräfta. Du är på rätt väg. 

 

Se. Se inåt. 

 

 

 

Jag lyssnade på denna https://open.spotify.com/track/6gcOwkMKlJ9p99vGvbuzin?si=HOKp1B_BRnaqw2NbK5DxQw

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress