Fröken Eriksson.

Rättegång 2.0

Hur förväntas jag känna nu? 

Jag hade lagt all min kraft på att orka möta honom. En säkerhetsvakt. Vad gör det? Vill han skada mig gör han det. 

Det får gå som det vill. Jag måste dit. 

 Då kommer advokatens brev. Kvällen innan. Han kommer inte. Du behöver inte möta honom. Han kommer delta med sin försvarare via videolänk. 

Den lättnaden. Den skillnaden. 

 

Väl där. Ny åklagare. Ny domare. Samma advokat för mig. 

Det enda som var sig likt från rättegången i maj var Anna, hennes trygga blick om jag vände mig åt höger. Mats. Advokaten. Bredvid mig. Alla andra i rummet nya. 

Hur många timmar tog det? 

Sju. 

Vi avbröt för lunch. Samla kraft. 

Jag hade förhörts innan. Så jag var klar. Jag hade gjort mitt. Sakligt och lugnt. Svarade på frågor. 

Pulsen slog hårt.

Jag är stolt över mig själv. 

Mina första tårar trängde fram när dem frågade.

”Hur har din son påverkats av det här?”. 

 

Ett helt år har passerat. Åtta åtalspunkter. 

Allt jag anmält var inte med. 

Måste gå att bevisa. 

Samlar man bevis, som att fotografera provocerar man. Alltid ett val. 

 

Idioten var på stora skärmar. Framför mig. Bakom mig. 

Hans inställning var att inget hänt. Att allt är en komplott mot honom. Att jag sänt allt till mig själv. Att det inte finns något kontaktförbud. Att polisen ljuger. Vittnen ljuger. Att polisen är rasist och pratat ihop sig med hans tolk. 

Inget är hans fel. Han har aldrig gjort fel. 

 

Han har en ny kvinnlig vän som hjälper honom nu. Det stod i papperna. 

Det gör ont att veta att någon annan ser den där första fasaden nu. 

Om några månader kommer hon ta över min roll på fler plan. Hon kommer antagligen kliva in på en polisstation. Men då har jag gjort ett förarbete åt henne. 

Hon kommer aldrig säga tack till mig. Men jag hoppas och önskar att ingen annan behöver gå igenom detta mer. 

Behöver hon det ser polisen vad han gjort innan... 

 Jag vet att jag är långt ifrån ensam. Jag vet att jag haft tur.

Jag vet att jag är stark. 

 

Han talade ofta när vi kände varandra att det var viktigt ”att vara man och stå upp för sin åsikt och vad man gjort eller sagt” 

 

Livets ironi. 

 

Jag är stark och jag är redo att göra om det om det krävs. 

 

Om några veckor faller domen. Men han har redan straffat ut sig själv. 

När man är som han straffar vänner, ekonomi ...karma ut före Sveriges domstolar. 

 
Samma låt spelades på radion på vägen dit och hem.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress