Fröken Eriksson.

Efter sorg kommer lycka

Fru M ser inuti mig och min framtid. 

Endel tror på det. Endel inte. 

Jag tror. 

Mina samtal med henne om min framtid ger mig kraft och hopp. 

Hon sa att det är turbulent inuti mig och att jag är besviken över det motsatta könet. 

Ja,Jo. Det är jag. 

Jag är så besviken att ibland när jag tvättar mina händer och tittar upp i spegeln så kommer det tårar. 

Jag är inte ledsen eller upprörd. Jag är bara så inåt helvete besviken. 

Ibland när jag tittar upp sådär med tvål i händerna tänker jag. 

Hur kunde du vara så urbota dum? 

Ibland. 

Vilken otur du hade

 

Det har börjat komma dagar av andra minnen. 

Vad lilla A säger. Vad han minns. 

Min mamma sa idag att hon minns när jag kom till henne i somras, direkt från sjukhuset. Att jag bara låg i sängen hela dagarna. Att hon känt sig hjälplös. 

Jag minns inte. Ett försvar tror jag. 

Jag var så väldigt trött. 

 

Men nu när jag tvättar mina händer måste jag öva mig på att vara snäll. Mjuk. 

 

Nästa gång jag tittar upp ska jag säga 

Bravo. Jävlar vad du kämpade. Nu får jag säga hej till sorgen och besvikelsen. Den har faktiskt inte varit på besök ännu.

Den kommer nu. Hur oskön den än är. 

Fru R har rätt. När du tagit hand om sorgen så kommer lyckan. 

Du kanske tänker att jag borde vara klar nu, kanske skriva om något annat. Gå vidare. 

jo snart.

Nu ska jag gå och tvätta mina händer och tänka något snällt. 

God jul.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress